معرفی کتاب توسعه اقتصادی

سایت اندیشه روشن کتاب توسعه اقتصادی را به شما معرفی می کند . کل کتاب را می توانید از لینک پایین صفحه بصورت رایگان دانلود کنید

همه انسانها خواستار زندگی آرام وتؤام با رفاه مادی هستند، این مهم از طریق توسعه اقتصادی برای شهروندان کشورها میسر می گردد. پس همه کشورها، بگونه ای خواهان توسعه اقتصادی هستند، ولی کشورهای اسلامی این گونه نیستند. در حال حاضر، دین رسمی 53 کشور،اسلام عنوان شده است. بطور قطع و یقین، مدیران و حاکمان این کشورها همگی مسلمان هستند. این 53 کشور، از نظر، ‌نژاد، فرهنگ، موقعیت جغرافیائی و زبان با یکدیگر متفاوت هستند. ولی درفقر، نا امنی، عقب ماندگی، توسعه نیآفتگی و دین اسلام بایکدیگر مشترک هستند. فقیرترین وعقب افتاده‌ترین کشورقاره اروپا،کشورمسلمان آلبانی است. اکثرکشورهای خاورمیانه باآنکه دارای ثروتهای هنگفت ومنابع طبیعی هستند، جزءکشورهای عقب مانده وجهان سومی محسوب می شوند. کشورهای ترکیه، امارات متحده عربی ومالزی تنها کشورهای درحال پیشرفت این مجموعه هستندکه حکومت آنهاسکولار وحاکمانشان قوانین اسلامی را اجرا نمی‌کنند.کشورهای یمن، افغانستان، لیبی،‌ سوریه، عراق، بحرین و سومالی درگیر جنگهای داخلی هستند. مهمترین عامل ناامنی و انفجار، گروه هایی هستند که نام اسلام و مسلمانی را در پرچم خود قرار داده اند. بالاترین آمارجرم وجنایت، کشتار، ترور، خشونت ونقض حقوق بشر در دنیای امروزی، مربوط به کشورهای اسلامی است.

علاوه بر فقر، نا امنی و حاکمیت دیکتاتوری در کشورهای اسلامی، یک سؤال اساسی باقی می ماند. چرا کشورهای اسلامی با جنگ و توسعه نیآفتگی مواجه هستند؟

برای یافتن پاسخی برای سؤال فوق، بررسی هدف و ماهیت دین اسلام ضرورت دارد. در این کتاب هدف و ماهیت دین اسلام در زمان حیات پیامبر اکرم (ص)، جمهوری اسلامی ایران و سایر فرقه های مختلف اسلامی بررسی می شود.

دین اسلام در 1400 سال پیش توسط پیامبر اکرم(ص) پایه گذاری شد. مهمترین هدف پیامبر (ص) رستگاری بود. ایشان می گفت: « قولوا لا اله الا الله تفلحوا» . رستگاری به رفاه و آسایش بیشتر در این دنیا و سعادت در دنیای پس از مرگ تعبیر می شود. فراهم شدن رفاه و آسایش در این دنیا در حوزه توسعه اقتصادی قرار می گیرد. سعادت در دنیای پس از مرگ، پدیده ای است که در آینده اتفاق می افتد. پدیده های مربوط به آینده، از نظر علوم تجربی غیر قابل بررسی و در این نوشتار، مسکوت باقی می ماند.

توسعه اقتصادی، نظریات مختلفی برای رسیدن به رفاه و آسایش انسانها، پیشنهاد کرده است. تعدادی از آنها به ملاک هایی برای رسیدن به توسعه اقتصادی تبدیل شده است. در این کتاب 13 ملاک که توسط دانشمندان توسعه اقتصادی برای رفاه و آسایش بیشتر جوامع پیشنهاد شده،‌ انتخاب می گردد.

روش بررسی، تحلیلی و تاریخی است. عملکرد پیامبر اکرم (ص)، جمهوری اسلامی ایران و سایر فرقه های اسلامی با این 13 ملاک بصورت تاریخی و تحلیلی بررسی می شود. هدف، شناسایی آرمانها و ماهیت دین اسلام در یک بازه زمانی است. آیا دین اسلام ماهیتاً یک دین توسعه گرا است؟ یعنی این دین می تواند رفاه و آسایش را برای پیروان خود به ارمغان بیآورد؟ یا این دین، ماهیتاً جنگ طلب و مخرب است؟ با یافتن پاسخی برای این دو سؤال، عوامل جنگ و توسعه نیافتگی در کشورهای اسلامی شناسایی می شود. ملاک های انتخاب شده برای بررسی به شرح زیر می باشد.

1- حاکمیت نگرش علمی بر باورها فرهنگی،‌2- اعتقاد به برابري انسان ها و رعايت حقوق ديگران، 3- اعتقاد و باور فرهنگي به آزادي بيان،‌4- اعتقاد وباور معنوي به منابع طبيعي ومحيط زيست، 5- حضور فعال زنان درعرصه اجتماعی، 6- دولت مقتدر و انعطاف پذیر درعرصه بین المللی، 7- ‌مشارکت سیاسی براساس نهادهای مردمی؛ 8 - ‌ قانونگرایی، ‌9- شفافیت، 10- اجماع آراء نخبگان، ‌11- حقوق بشر، 12- نگرش استراتژیک،‌ 13- پاسخ‌گویی

نتایج این بررسی نشان داد : دولت بنیانگذاری شده توسط پیامبراکرم (ص) وحکومت 10 ساله ایشان، کلیه ملاک های مورد نیاز برای توسعه اقتصادی را اجرا کرده است. اگر رفاه و آسایش را نسبی بدانیم و بخواهیم وضعیت رفاه و آسایش را طی 10 سال حکومت پیامبر اکرم(ص) در شهرهای مدینه و مکه مقایسه کنیم، در می یابیم، رفاه و آسایش مردم طی این 10 سال بطور چشم گیری افزایش یافته است.

در نتیجه دولت پیامبر اکرم (ص) الگویی از دولت توسعه گرا و انسان توسعه یافته را دنبال می کرده است. بطوریکه کلیه ملاک هایی که برای توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در جهان امروز شناخته شده است را بعنوان قوانین الهی اجرا و مورد تأکید قرار می داده اند.

با این مقدمه می توان گفت: بیشتر ملاک هایی که بشر امروزی برای توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی توصیه می کند نه تنها در دین اسلام به رسمیت شناخته شده است، بلکه بر آن تأکید نیز شده است. بطوریکه اگر حکومت یا جوامعی،‌ این ملاک ها را به درستی اجرا نکند،‌ اقدامش بعنوان انحراف از دین اسلام قلمداد می شود.

تا 30 بعد از پیامبر اکرم(ص) مسلمانان بصورت واحد، سعی می کردند، توصیه های پیامبر اکرم (ص) را اجرا کنند، در این دوره، مسلمانان توانستند بر قسمت اعظم دنیای متمدن آن روز مسلط شوند. ولی از سال 40 هجری مسلمانان، به گروه های مختلفی تقسیم شدند. اولین گروه انشعابی خوارج بودند. این گروه با استناد به آیات قرآن، گروهی از مسلمانان را کافر و مشرک می دانستند. پس مسلمانان را در کوچه و خیابان به قتل می رساندند. در نتیجه، یکسری ترورهای کور با نام و عنوان دین انجام شد. این افراد برای توجیه کارهای خود، روایات زیادی جعل کردند.

دومین گروه انشعابی بنی امیه است. این گروه، با استناد به آیات قرآن،‌ حکومت دیکتاتوری و موروثی را پی ریزی کردند. از سال 40 هجری تا پنج قرن، ملاکهایی که پیامبر اکرم (ص) به آن توصیه کرده بود، یک به یک به فراموشی سپرده شدند. لذا عملاً دین اسلام از قرن پنجم به بعد از هدف و ماهیت اصلی خودش منحرف شد. با اجرا نشدن توصیه های پیامبر اکرم (ص) از قرن پنجم به بعد، پیشرفت علوم و تکنولوژی در کشورهای اسلامی کاملاً متوقف شد. بطوریکه بعد از این سالها، جنگ و توسعه نیآفتگی در کشورهای اسلامی گسترش یافت.

در حال حاضر هم ملاک های توسعه به بهانه های مختلف اجرا نمی شود. این بهانه ها به شرح زیر می باشد.

1- ملاک نگرش علمی: مبنای نگرش علمی، بر آزمایش پذیری و تکرار پذیری رویدادها و پدیده ها بنا نهاده شده است. علمای اسلامی تصور می کنند، این روش علمی برای از بین بردن دین و اسلام است. لذا در مقابل آن سعی می کنند با روش های مختلف نگرش علمی را نا کارآمد جلوه دهند. این اقدام باعث می‌شود، مسلمانان خرافی شوند.

‌2- اعتقاد به برابري انسان ها و رعايت حقوق ديگران : هم اکنون رهبر هر فرقه اسلامی، پیروان دیگر فرقه های دین اسلام و پیروان سایر مذاهب را نجس می دانند. این موضوع باعث شده تا موضوع برابری انسانها نقض شود.

3- اعتقاد و باور فرهنگي به آزادي بيان: فرقه های مختلف اسلامی، اعتراض و سخن مخالف را تحمل نمی‌کنند. رهبران دینی، مخالفین و معترضین را مرتد اعلام می کنند. آزادی بیان بوسیله رسانه های مستقل و آزاد نشان داده می شود. اکثر رهبران دینی رسانه های جمعی مانند رادیو،‌ تلویزیون، اینترنت و غیره را حرام می دانند. در بعضی از کشورها هم این رسانه ها بشدت محدود شده است.

‌4- اعتقاد و باورفرهنگی برای حفاظت ازمحيط زيست: موضوع حفاظت از محیط زیست در کشورهای اسلامی اهمیتی ندارد. همانطور که مشاهده می شود،‌ موضوعاتی مانند گرد و غبار و ریزگردها و آلودگی هوا در کشورهای اسلامی بشدت افزایش یافته است. در این مورد هیچ شخصیت مذهبی سخنرانی نکرده و در مورد آن هم هیچ هشداری نداده اند.

5- حضورفعال زنان در عرصه اجتماعی: در دین اسلام خداوند فقط حجاب را برای خانم ها اجباری کرده و از مردان و زنان خواسته تا در روابط جنسی نسبت به همسران خود وفادار باشند. خداوند هر گونه توهین، تحقیر و تبعیض جنسیتی را ممنوع کرده است. ولی در کشورهای اسلامی انواع و اقسام توهین ها و تبعیضات جنسی در حق زنان انجام می گیرد. در ضمن بدلایل مختلفی آنها را از عرصه های اجتماعی منع می کنند.

6- دولت مقتدر و انعطاف پذیر در عرصه بین المللی : مهمترین مانع اقتدار دولت های اسلامی مطلق گرایی است. مطلق گرایی یعنی یک فرقه خودش را حق و طرف مقابل را باطل می پندارد. حق و باطلی که بر توجیه و تفسیرهای تاریخی متکی است. این روش فکری، باعث ایجاد جنگ های فرقه ای در داخل و عدم مذاکره و تفاهم با کشورهای خارجی شده است. مطلق گرایی از نظر دین اسلام و روش پیامبر اکرم (ص) کاملاً مردود است. در ضمن مذاکره و تفاهم یکی از بارز ترین شیوه زندگی پیامبر اکرم (ص) بوده است.

7- حکومتی که پیامبر اکرم (ص) پایه گذاری کرد، بر مبنای مشارکت حداکثری مردم بود. امروزه مشارکت حداکثری مردم با ایجاد نهادهای مدنی امکان پذیر شده است. نهادهای مدنی مانند شوراهای استانی، شهرستانی، شهر و روستا و محله ای، این نهادها خدمات عمومی را ارائه می کنند. اصناف، تعاونی ها، اتحادیه ها و تشکل های مردمی هم وظیفه تنظیم بازار را بعهده دارند. روسای کشور با انتخاب مستقیم مردم، حکومت را برای مدت محدودی بدست می گیرند. ولی در حال حاضر، عده ای از فقها حکومت اسلامی را بصورت دیکتاتوری تعریف می کنند. آنها مخالف حکومت های دموکراسی و تشکیل نهادهای مدنی هستند. این موضوع باعث ایجاد حکومت های دیکتاتوری در کشورهای اسلامی شده است.

8- قانون گرایی، بوسیله قوه قضائیه مستقل و قانون موثر و کارآ شناخته می شود. برای شناسایی قوه قضائیه مستقل از شاخص های ضریب جینی، فساد اداری، شاخص تعداد پرونده های تشکیل شده در دادگستری ها، تعداد زندانیان، تعداد مدیران ارشد محاکمه شده اندازه گیری می شود. این شاخص ها در همه کشورهای اسلامی، وضعیت مناسبی را نشان نمی دهد. لذا قوه قضائیه کشورهای اسلامی مستقل نیست. قانون موثر و کارآ، قانونی است که اول: منافع همگانی را تأمین. دوم: در طول زمان مورد مطالعه قرار گیرد، بطوریکه، نقاط ضعف آن اصلاح شده باشد. تدوین قوانین کارآ نیاز به موسسات تحقیقاتی حقوقی دارد. در کشورهای اسلامی چنین موسساتی وجود ندارد.

9- شفافیت: فساد دولتی، باعث می شود، کارآفرینان، نتوانند، تولید و اشتغال را در کشور افزایش دهند. دولت پایه گذاری شده توسط پیامبراکرم(ص) در درجه بالای شفافیت بوده است. در حال حاضر یک سازمان بین المللی شاخص هایی برای شفافیت تعریف کرده است. نتایج اعلام شده نشان می دهد، کشورهای اسلامی در این زمینه وضعیت خوبی ندارند. در نتیجه قوانین و رهبران کلیه کشورهای اسلامی از نظر رفتاری و عملکردی تفاوت زیادی با رفتار و عملکرد پیامبر اکرم (ص) دارند.

10- اجماع آراء نخبگان تنها در حکومت های دموکراسی با حضور احزاب سیاسی قدرتمند شکل می گیرد. نخبگان هر جامعه در احزاب سیاسی برنامه ای برای اداره کشور تدوین و پس از بدست گرفتن قدرت آنرا اجرا می کنند. در حکومت های دیکتاتوری و جمهوری های فاقد احزاب قدرتمند، اجماع آراء نخبگان و برنامه ریزی برای جامعه محقق نمی شود. لذا مدیریت این کشورها در اختیار باندهای قدرت قرار می گیرد. کشوری که در اختیار باندهای قدرت قرار گیرد، بجای توسعه تخریب می شود. در کشورهای اسلامی، دموکراسی و احزاب قدرتمندی وجود ندارد. در کشور ایران، برخورد شورای نگهبان قانون اساسی با انتخابات باعث شده تا اجماع آراء نخبگان شکل نگیرد. لذا مهمترین عامل عدم توسعه کشور ایران عملکرد شورای نگهبان است.  

11- حقوق بشر:بزرگترین رسالت پیامبر اکرم(ص) رعایت حقوق بشر بود. ایشان کلیه مجازاتهای عرفی را حذف و آنرا در یک سازو کار قانونی قرار دادند. در ضمن روشهای حذف و کاهش مجازات ها را در جامعه اسلامی نهادینه کردند. بطوریکه در 10 سال حکومت پیامبر اکرم (ص) کسی کتک نخورد، کسی زندان نرفت، کسی اعدام نشد، به کسی توهین نشد. ولی در کشورهای اسلامی هیچ کدام از فرامین پیامبر اکرم (ص) در مورد حقوق بشر اجرا نمی شود. بطوریکه با تفسیر و توجیه های مختلف، اقدامات ضد حقوق بشری در جوامع اسلامی گسترش یافته است.

12- اهداف استراتژیک: مهمترین هدف حکومت اسلامی، ایجاد عدالت و رفاه اجتماعی است. ولی بعضی از فرقه های اسلامی، مبارزه با شرک و کفر را هدف گذاری کرده اند. این امر موجب شده تا امکانات مالی کشورها صرف توسعه و رفاه اقتصادی نشود. این هدف گذاری نوعی انحراف در اسلام بشمار می آید. چون پیامبر اکرم (ص) تبلیغ دینداری و مبارزه با شرک را فقط بصورت فرهنگی انجام می دادند. ایشان در این رابطه ار هر نوع خشونت و هزینه اضافی دوری کردند.

از طرف دیگر هدف دین و دینداری، پرورش مدیرانی متخصص، کارآمد و متعهد به منافع عموم مردم است. با توجه به اینکه چنین انسانهایی در کشورهای اسلامی کمیاب و نایاب است، لذا تجدید نظر در ساختار نهادهای آموزشی دینی ضرورت دارد. در انتها برای رسیدن به توسعه اقتصادی بانکها نقش اساسی در تأمین سرمایه گذاری دارند ولی در کشورهای اسلامی، ایده بانکداری اسلامی، نقش مخربی در توسعه اقتصادی کشورها دارد.

13 - منظور از پاسخ گویی، بهتر شدن شاخص های درآمد سرانه، درآمد سرانه پایدار، شاخص فلاکت و شاخص توسعه انسانی است. اعداد منتشر شده از طرف سازمانهای بین المللی اعداد و رتبه خوبی برای کشورهای اسلامی و ایران نشان نمی دهد. این شاخص ها نشان می دهد، مدیران کشورهای اسلامی در مقابل مردم پاسخ گو نیستند.

بطور کلی عقاید و عملکرد برخی از رهبران مذهبی موجب جنگ و توسعه نیافتگی شده است. در ایران، رفتار سه نهاد شورای نگهبان، قوه قضائیه و بانک داری اسلامی موجب توسعه نیافتگی است.

دانلود  کتاب توسعه اقتصادی

دسته: اقتصادي
Web Analytics