خلوت شدن دادگاههای کشور

این موضوع را با یک خاطره شروع کنم.  از خیابانی می گذشتم. به یک باره به یک ساختمان شلوغ رسیدم. اول فکر می کردم که شاید آش نذری ، یا یک چیز مجانی دارند توزیع می کنند. لذا من هم وارد این ساختمان شدم. بعد از گشتی بین مردم متوجه شدم که در یک ساختمان دادگستری قرار دارم. بیشتر کنجکاو شدم. یک سوال ذهن مرا خیلی بخود مشغول کرده بود.  سوال این بود.

راستی در این ساختمان چندتا دادگاه وجود دارد که این همه آدم در اینجا جمع شده اند؟

با این فکر وارد ساختمان شدم. شکل ساختمان، یک ساختمان اداری معمولی بود. یعنی یک سالن و در هر سالن ده الی دوازده اتاق داشت. هر اتاق یک شعیه دادگاه بود. پشت هر اتاق هم یک صف طولانی پنجاه الی شصت نفره بود که منتظر ورود به دادگاه و انجام کار خودشان بودند.

این صف ها، مرا بیاد پزشکان مجانی در مناطق محروم انداخت. وقتی یک پزشکی به هر دلیل به مناطق محروم می رود و برای خدا پولی بابت ویزیت نمی گیرد. عده زیادی برای درمان خود به این پزشک مراجعه می کنند که معمولا صف طولانی پشت درب پزشک شکل می گیرد.

خلاصه کنجکاوی زیادی ام باعث شد تا وارد یکی از اتاق ها شوم. اصلا کارشان شبیه دادگاه نبود. خیلی ناراحت شدم.  سوالات ذهنی ام بیشتر شد.

راستی این مردم چرا به دادگاهها مراجعه می کنند. لذا با چند نفر صحبت کردم. دیدم مشکلات مشابه دارند.

مثلا یکی شرکت لیزینگ خودرو راه اندازی کرده است . این شرکت ابتدا، یک مقداری پول از مردم دریافت و وعده تحویل خودرو و پرداخت اقساط کرده است. بعد از چندی شرکت جمع شده و صاحب شرکت پول مردم را بر می دارد و متواری می شود. این مشکل قدمتی به اندازه یک تاریخ دارد. بطوریکه هر کسی که شب از مادرش قهر کند، فردا صبح یک شرکت لیزینگ خودرو باز می کند و مردم را سرکیسه می کند و متواری می شود.

عینا این موضوع برای پیش فروش آپارتمان هم هست.

موضوع دیگری که هیچ گاه حل نشده موضوع خرید و فروش املاک است. نحوه خرید و فروش املاک بگونه ای است که اگر کسی در زمان خرید و فروش املاک سرش کلاه نرود شانس آورده است. خرید و فروش بدین شکل است ، که اگر شما بخواهید ، یک آپارتمان یا خانه ای بخرید، به بنگاه مراجعه می کنید. بنگاه فروشنده ای را معرفی و با دریافت یک سوم مبلغ قرار داد را می بندد. در این زمان بنگاه کل مدارک را به فروشنده می دهد تا ایشان برود و جواب استعلام های خود از شهرداری ، اداره مالیات و سایر اداره جات را بیاورد.  در اینجا فرد فروشنده ممکن است هیچ گاه برای دریافت استعلام های خود نرود. ملک خودش را به یک نفر دیگری بسپارد و متواری شود. بسیاری از مردمی که در صف های طولانی بودند.مشکلشان این بود. عده دیگری بودند که یک فروشنده ملک خود را در یک بنگاه به یک نفر و در بنگاه دیگری به فرد دیگری فروخته بود. و…..

اگر بعنوان نماینده مجلس انتخاب شوم برای رفع این مشکل خرید و فروش املاک حتما قانون جدیدی ارائه خواهم کرد.

در قانون جدید، وقتی در بنگاه معاملات ملکی ، بین فروشنده و خریدار توافق شکل می گیرد. بنگاه موظف می شود، ملک را شناسایی و آنرا بلوکه کند.

در ضمن کلیه استعلام های ملکی از طریق بنگاه دریافت شود. به عبارت دیگر هر اداره و یا نهادی که باید استعلامی برای خرید و فروش املاک صادر کند موظف باشد، یک سامانه کامپیوتری راه اندازی کند و این دسترسی را برای بنگاه های معاملات ملکی باز کنند. تا بنگاه های معاملات ملکی بتوانند از طریق الکترونیکی کلیه استعلامها را دریافت کنند. در ضمن اگر ملک مورد نظر مشکلی داشته باشد که نتوان برای آن ، بصورت الکترونیکی پاسخ استعلام را صادر کرد.، سریعا بنگاه مربوطه ، پول خریدار را به او عودت و معامله را باطل کند. اسناد را برای رفع مشکل به فروشنده بدهد.

در نتیجه اگر بعنوان نماینده انتخاب شوم، قانون خرید و فروش ملک را بصورت وکالتی تغییر خواهم داد. بگونه ای که بنگاه دار از طرف خریدار و فروشنده وکیل باشد تا کلیه استعلام های لازم را دریافت و پس انجام کلیه کارها آنرا برای انتقال سند به دفاتر اسناد رسمی تحویل دهد.

در ضمن برای شرکت های لیزنیگی و پیش فروش آپارتمان و غیره هم قانونی مدون می شود.